Profilaktyka miażdżycy

Miażdżyca to stwardnienie tętnic i zwężenie ich światła spowodowane odkładaniem się w ścianach tętnic blaszek miażdżycowych, zbudowanych głównie z cholesterolu i wapnia. Miażdżyca zaczyna się zaraz po urodzeniu, a dalszy rozwój jest zazwyczaj konsekwencją nawyków żywieniowych. Pierwsze objawy miażdżycy manifestują się najczęściej po 40-50 roku życia, chociaż w ostatnich latach coraz częściej również w znacznie młodszym wieku.

W wyniku procesu miażdżycowego powstają skrzepliny, a w końcowym etapie może dojść do zamknięcia światła tętnicy, co może spowodować:

• w obrębie serca – chorobę wieńcową, zawał jako finał miażdżycy
  • w obrębie naczyń krwionośnych obwodowych - zaburzenie ukrwienia kończyn dolnych prowadzące do ich amputacji
  • w obrębie naczyń mózgowych - udar, otępienie starcze tzw. „skleroza”
    Ogółem, za ok. 50% zgonów w Polsce odpowiedzialne są choroby układu krążenia spowodowane miażdżycą.

Przyczyny:

• wysoki poziom cholesterolu zazwyczaj z powodu nadmiernej jego podaży w pożywieniu
  • brak ruchu
  • nie leczone nadciśnienie tętnicze
  • palenie tytoniu

W ramach profilaktyki miażdżycy Klinika Renesansowa oferuje:

• Konsultacje z wykwalifikowaną dietetyczką, w celu doboru indywidualnej diety leczniczej.
  • Badania analityczne na następujące parametry: Lipidogram i Cukier - kontrolnie przynajmniej raz na dwa lata, a od 40-50 roku życia lub w przypadku utycia, nadwagi, albo wcześniejszych, odbiegających od normy wyników badań, powyższe badania należy wykonać przynajmniej raz w roku.
  • Konsultacje z lekarzami internistami i kardiologami, specjalistami w leczeniu miażdżycy.
  • Bezpłatny pomiar ciśnienie krwi, przynajmniej raz w roku.

Sposoby walki z miażdżycą:

• Dieta
  • Leki obniżające poziom cholesterolu - zapisuje je lekarz
  • Regularna kontrola lipidów we krwi
  • Sport

Uwaga!!! Podstawa profilaktyki, to utrzymanie za wszelką cenę poziomu wszystkich frakcji tłuszczów w granicach normy laboratoryjnej.

Czego unikać

• W przypadku nieprawidłowych nawyków żywieniowych polecamy kontakt z dietetyczką
  • Ważny jest harmonogram posiłków
  • Należy wyeliminować z diety tłuszcze zwierzęce: boczek, szmalec, masło naturalne. Masło naturalne najlepiej zastąpić margarynami miękkimi
  • Nie należy jeść chipsów, frytek w gastronomii (smażone są zazwyczaj wielokrotnie na tym samym oleju!!), batonów, itp.
  • Należy unikać alkoholu
  • Należy unikać tłustego mleka
  • Należy unikać tłustych kiełbas, mielonek
  • Bezwzględnie należy unikać wszelkich słodzonych napojów
  • Należy rzucić palenie
  • Racjonalnie żywić dzieci, aby nie zafundować im na starcie miażdżycy i cukrzycy
  • Nie należy liczyć na najróżniejszego typu „cudowne tabletki” odchudzające

Co spożywać

• Jedz ryby morskie tłuste dwa razy w tygodniu
  • Używaj tłuszczów roślinnych, takich jak oliwa z oliwek (pierwsze tłoczenie na zimno), oleje, np. sojowy, słonecznikowy, lniany
  • Jajka. Nie należy z nimi przesadzać, ale dwa na tydzień są dopuszczalne
  • Warzywa, im więcej tym lepiej. Zaleca się spożywać je 3-5 razy dziennie(!)
  • Pieczywo pełnoziarniste, chleb Graham
  • Orzechy włoskie - kilka dziennie